اصطلاحات گرافیکی

اصطلاحات گرافیکی

بدون ديدگاه

تا حالا برای شما پیش آمده است که در حال خواندن یک مقاله گرافیکی باشید و در همین حین با اصطلاحات گرافیکی جدید برخورد کنید که معنی آن را به طور کامل ندانید؟ مسلما اگر شما با اصطلاحات گرافیکی آشنا شوید برای ادامه فعالیتتان مفید خواهد بود. در ادامه با ترناو باشید تا به طور کامل با اصطلاحات گرافیکی آشنا شوید.

نرم افزارهای برداری و پیکسلی

به نرم‌افزار‌هایی از قبیل فتوشاپ که پایه اصلی آن‌ها بر روی پیکسل است نرم افزار‌های پیکسلی می‌گویند. کاربرد بیشتر این نرم‌افزارها برای ادیت عکس می‌باشد. و به نرم‌افزار‌هایی از قبیل ایلوستریتور (Illustrator) که با از استفاده از مختصات ریاضی٬ خطوط و اشکال می‌توان یک تصویر را طراحی کنید نرم افزارهای برداری می‌گویند. نقطه مثبت این نرم‌افزار‌ها این است که با استفاده از این نرم‌افزارها می‌توانید تصاویری را بسازید که با زوم کردن بر روی آن از کیفیت آنها کاسته نشود. برای شناخت بیشتر این نرم افزارها به مقاله گرافیک چیست سر بزنید.

ایلیستریشن

ایلیستریشن یعنی تصویر سازی و تصویرگری. به طور کلی به طرح‌ها و تصاویری گفته می‌شود که به طور خلاقانه برای نشان دادن موضوعی خاص ایجاد می‌شوند. ایلیستریشن‌ها عکس‌هایی فوق‌العاده جذاب و با مفهوم هستند. سایت‌های مختلفی هم از قبیل FreePik این فایل‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهند. اگر به عکس‌های مقالات ترناو دقت بفرمایید این موضوع را درک می‌کنید.

وکتور

وکتورها فایل‌های دیجیتالی هستند که با استفاده از نرم‌افزارهای برداری ساخته می‌شوند و خصوصیات مختلفی دارند. یک نمونه از خصوصیات وکتورها این است که با تغییر سایز از کیفیت آنها چیزی کاسته نمی‌شود. اگر اطلاعاتی از نرم‌افزار های گرافیکی ندارید به مقاله گرافیک چیست سر بزنید.

رزولوشن

به طور خلاصه می‌توانم بگویم به تعداد مربع‌های تشکیل دهنده یک عکس در هر اینچ٬ رزولوشن می‌گویند. اگر بر روی عکسی بیش از حد در نرم‌افزار فتوشاپ زوم کنید پیکسل‌های آن را مشاهده می‌کنید. مسلما اگر تعداد این پیکسل‌ها (رزولوشن) در یک عکس بیشتر باشد سایز و کیفیت عکس یا فیلم بیشتر خواهد بود.

تایپوگرافی

تایپوگرافی یک روش ارتباط تصویری می‌باشد و برای زیباتر نمودن کلمات از آن استفاده می‌شود. به طور کلی برای مطالب مرتبط به متون و حروف بکار می‌رود و به نوع فونت‌ها و طراحی ترکیبی عکس و فونت اشاره می‌کند.

تکستچر

تکستچر‌ها یا بافت٬ تصاویری هستند که به منظور ایجاد نوعی بافت بر روی تصاویر، متن، پیش نمایش محصولات و بک گراندهای دیجیتالی استفاده می‌شوند و همچنین استفاده‌های متنوع دیگری نیز دارند. به عنوان مثال برای لوگوی یک صنایع چوبی می‌توان از تکستچرهایی که از بافت چوپ هستند استفاده کنید. این کار باعث می‌شود بیننده با لوگو ارتباط بهتری برقرار کند و همچنین باعث زیباتر شدن طرح می‌شود.

رابط کاربری (UI)

همانطور که در مقاله رابط کاربری چیست و چه کاربردی دارد اشاره کردیم٬ رابط کاربری (UI) به یک ارتباط ایده آل بین انسان و ماشین می‌گویند. یعنی هر چه قدر بتوانیم با کاربر ارتباط برقرار کنیم رابط کاربری بهتری در یک طرح خواهیم داشت. طراحان این حوزه  با استفاده از هنری که دارند یک رابط کاربری (UI) طراحی می‌کنند که برنامه نویسان راحت بتوانند یک اپلیکیشن و یا یک سایت را طراحی کنند. اگر بخواهیم برای رابط کاربری خوب مثال بزنیم می‌توانیم یک خانه را در نظر بگیریم. هر چه قدر امکانات یک خانه بهتر باشد. مثلا نمای آن زیبا باشد، استحکام داشته باشد، محله مناسبی داشته باشد و … باعث می‌شود تا در این خانه احساس خوبی داشته باشیم. رابط کاربری نیز این چنین است. برای درک بهتر این موضوع به مقاله‌ایی که در بالای همین متن ذکر شده است مراجعه کنید.

ui ux

تجربه کاربری (UX)

 اگر بخواهیم خیلی ساده بیان کنیم٬ به تمامی ویژگی‌هایی که باعث راحتی کاربر می‌شوند٬ تجربه کاربری می‌گویند. هر چقدر تجربه کاربری یک طرح بهتر باشد قطعا بازخورد بهتری از آن طرح خواهید داشت. در مقاله تجربه کاربری چیست به صورت کامل راجب UX بحث کرده‌ایم.

اکسپورت

در نرم افزارهای گرافیکی مانند فتوشاپ٬ ایلوستریتور و … زمانی که می‌خواهید پیش نمایشی از طرح خود را ارائه دهید٬ از آن یک اکسپورت می‌گیرید. خروجی کار را می‌توانید با پسوندهای jpg, png و … ذخیره کنید. هنگام اکسپورت گرفتن می‌توانید از کل طرح و یا فقط از یک صفحه یا صفحاتی مشخص اکسپورت بگیرید.

آیکون

آیکون یک نماد یا شکل گرافیکی است که در قالب یک تصویر کوچک در یک طرح استفاده می‌شود و هدف استفاده کردن آن این است که کاربر دسترسی سریع‌تر و قابل فهم‌تری برای استفاده از نرم افزار، ابزار، فایل و … داشته باشد. تاثیر یک آیکون در یک طرح فوق العاده است. تصور کنید در یک وبسایت یا یک اپلیکیشن موبایل هیچ آیکونی وجود نداشته باشد٬ خواهید دید که همه چیز بسیار خسته کننده و بی‌روح شده‌اند.

لوگو

لوگو٬ نماد یا نشانه‌ی یک برند است که آن را از سایر برند‌ها جدا می‌سازد. لوگوها نشان دهنده نوع فعالیت٬ شاخه فعالیت و اهداف یک برند هستند. طراحی لوگو یکی از دشوارترین شاخه‌های گرافیکی است و یک طراح لوگو باید با مسائل زیادی آشنایی کامل داشته باشد. ما چند نمونه از مسائل ساده‌ای که یک طراح لوگو باید بداند را در مقاله طراحی لوگو توضیح داده‌ایم.

کارت ویزیت

کارت ویزیت یکی از بهترین راه‌های معرفی برند شما به دیگران است. در طراحی کارت ویزیت باید عوامل مختلفی رعایت شود تا یک کارت ویزیت باعث جذب مخاطب به سمت برند شما شود اما قبل از استفاده از طراحی کارت ویزیت به مقاله طراحی کارت ویزیت را از کجا شروع کنیم سر بزنید. مطالب مفیدی در اختیار شما قرار داده ایم.

مدل رنگی RGB

یک مدل رنگی است که از رنگ‌های قرمز، سبز، آبی و نور تشکیل شده است که با ترکیب این رنگ‌ها به کمک نور طیف‌های رنگی زیادی تشکیل شده است . از این مدل در طراحی‌هایی دیجیتالی استفاده می‌شود. در مدل رنگی RGB یک رنگ می تواند از ۱ تا ۲۵۵ غلظت داشته باشد و حدودا ۱۶ ملیون رنگ را پیشتیبانی می‌کند.

مدل رنگی CMYK

معمولا از این مدل برای طراحی‌های چاپی استفاده می‌شود. در این مدل تمامی رنگ‌ها از ترکیب رنگ‌های فیروزه‌ای، ارغوانی، زرد و سیاه تشکیل شده‌اند. مدل CMYK نسبت به مدل رنگی RGB رنگ‌های کمتری را پیشتیبانی می‌کند. و اگر توجه کنید زمانی که شما یک عکس را می‌خواهید چاپ کنید با افت کیفیت از لحاظ رنگی همراه خواهید بود. 

مدل رنگی Hex

نام دیگر این مدل مدل شانزده شانزده‌ای است که معمولا در این مدل شش عدد در کنار یک دیگر یک رنگ را تشکیل می‌دهند مانند: ۲۱۲۱۲۱# از این مدل معمولا در نرم افزار‌های گرافیکی بیشتر استفاده می‌شود. فکر می‌کنم به خاطر کار کردن راحت با این مد رنگی است.

ما در این مقاله به طور خلاصه به مدل‌های رنگی و رنگ‌ها پرداخته‌ایم از آنجا که رنگ‌ها تاثیر زیادی در طراحی دارند پیشنهاد من این است که به مقاله رنگ چیست نیز سر بزنید.

هارمونی رنگ

به بیانی ساده‌ نظم بین اجزاء یک مجموعه را هارمونی می‌گویند. پس با توجه به این تعریف هارمونی رنگ به یک یا چند رنگ می‌گویند که ترکیب آنها در یک طرح نظم را به یک طرح ببخشد و انواع مختلفی دارد.

پالت رنگی

پالت‌های رنگی مجموعه چند رنگ است که در یک طرح استفاده می‌شوند و معمولا پالت‌های رنگی که از آنها در یک طرح استفاده می‌شود را با استفاده از دایره هارمونی به دست می‌اورند تا طرح از یک نظم رنگی برخوردار باشد.

رنگ‌های گرم

رنگ‌های گرم از ترکیب رنگ قرمز و نارنجی به وجود آمده‌اند این رنگ ها در یک طرح حالت دنج بودن، دوستانه بودن، شاد بودن را به بیننده القا می‌کنند.

رنگ‌های سرد

رنگ های سرد از ترکیب رنگ های آبی، سبز و بنفش تشکیل می‌شوند. این رنگ‌ها در یک طرح حس‌های مختلفی از جمله آرامش بخش بودن، مدرن و کلاسیک بودن را به یک طرح می‌دهند.

فضای سفید در طراحی

فکر می‌کنم این اصطلاح نیاز به توضیح نداشته باشد چون بسیار واضح است. تاثیر فضای سفید در یک طرح را با این جمله به طور کامل درک خواهید کرد:

در دنیایی که همه فریاد می‌زنند سکوت قابل توجه است؛ فضای سفید در طراحی همان نقش را بازی می‌کند. (ماسیمو ویگنلی). اکثر افراد هنگامی که با فضای سفید مواجه می‌شوند٬ فکر می‌کنند فضای سفید یک طرح به خاطر این است که طراح ایده‌ایی نداشته است. ولی کاملا بر عکس است و فضای سفید جزئی از یک طرح است.

اصطلاحات بالا گوشه کوچکی از اصطلاحات گرافیکی هستند. ما سعی کردیم بهترین و مفیدترین اصطلاحات گرافیکی را برای شما بیان کنیم و توضیح مختصری را راجب هرکدام ارائه کنیم.

 

 

 

 

 

نوشتن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.