هویت بصری چیست و چه کاربردی دارد

هویت بصری چیست؟ و چه کاربرد هایی دارد؟

بدون ديدگاه

اگر شما به تازگی وارد فضای طراحی گرافیک شده‌اید احتمالا کلمه (هویت بصری) را زیاد شنیده‌اید. ولی آیا واقعا معنی آن را می‌دانید؟

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که اگر همه مردم از لحاظ اخلاق، خصوصیات، قیافه و … یکی باشند چه اتفاقی می‌افتد؟ مسلما تشخیص این افراد از هم دیگر بسیار سخت خواهد بود و به اصطلاح این دو فرد هویت کاملا یکسانی خواهند داشت و خب حتی تصور این مطلب هم بسیار کسل کننده است. 
همانطور که هر فرد یک هویت منحصر به فرد خود را دارد (قیافه، اخلاق، هیکل، و …)، هر برند نیز یک هویت بصری دارد. برای بهتر دیده شدن، باید هویتی مختص یک برند بسازیم که این وظیفه یک طراح هویت بصری می‌باشد.

هویت بصری برند چیست؟

به تعریفی ساده، المان‌های بصری یک برند را هویت بصری می‌گویند مانند: رنگ برند، فونت، شکل و … . در تعریفی دیگر آمده است که هویت بصری مجموعه‌ای از تمام عناصر برند شما است که شما ایجاد می‌کنید تا تصویر مناسب خود را به مخاطب نشان دهید. برای درک بهتر این مطالب به موارد زیر توجه کنید:
برند: یعنی درک دنیا از فعالیت شما و یا شرکت شما. یعنی عموم مردم از فعالیت شرکت شما خبر دارند و حوضه فعالیت شما یا شرکت شما را می دانند.
برندینگ: یعنی فعالیت تجاری شما برای شکل دهی به برندتان. یعنی چه اهدافی برای شناخته شدن دارید. مردم با شما آشنا هستند یا نه.

هویت بصری چه تاثیری در ساخت برند ما دارد؟

هویت بصری برند شما به عوامل مختلفی مرتبط است که در کنار هم می‌توانند یک هویت بصری قدرتمند را بسازند. اگر نمی‌دانید که هویت بصری شرکتی که می‌خواهید برا آن طراحی انجام بدهید در چه سطحی است سوالاتی که در پایین مطرح کرده‌ایم می‌تواند به شناخت شما کمک کند.

  • اهداف برند شما یا برندی که می‌خواهید برایش طرح بزنید چیست؟
  • اهداف شما چه سودی برای جامعه دارد؟
  • تا چه اندازه به برند خود باور دارید؟
  • چه چیزی شما را از برندهای دیگر متمایز می‌کند؟

می‌توانید به راحتی با استفاده از این سوالات سطح برند خود را برانداز کنید. اگر نمی توانید جواب این سوالات را بدهید ممکن است برند شما در ابتدای مسیر است و با سوالات دیگری می‌توانید هدف و راه برند خود را بسنجید و سطح خود را معین کنید:

  • چرا و چگونه این کار را آغاز کردید؟
  • چه چیزی برند شما را از بقیه بهتر می‌کند؟
  • در چه زمینه‌ای می‌خواهیم فعالیت داشته باشیم؟
  • برای برند خود کلمات مستعار ساخته‌اید؟ مانند: امرسان (زیبا، پیشرو، مطمئن)

اگر شما خودتان می‌خواهید برای برندتان هویت بسازید این سوالات را جواب دهید تا نقشه راه برندتان مشخص شود و اگر می‌خواهید یک طراح هویت بصری شوید حتما این سوالات را از کارفرما بپرسید. اگر فکر می‌کنید هدف کارفرمایتان اشتباه است و راه غلطی را برای ساخت هویت بصری برند خود در پیش گرفته، راهکارهای مدنظرتان را ارائه دهید.

پایه‌های هویت بصری برند‎‎‌‎‎

بعد از این که نقشه راه هویت بصری شما مشخص شد، نوبت آن است که پایه‌های هویت بصری برند خود را مشخص کنید. شاید این سوال برای شما پیش بیاید که تمامی این مراحل حتما باید طی شود؟ یا بسیاری از شما شاید با خودتان بگوید که هویت بصری همان طراحی لوگو است. خیر اینگونه نیست. طراحی لوگو جزیی از هویت بصری است که در ادامه به آن می‌پردازیم. مطالبی که در ادامه به آن می‌پردازیم برای طراحی بهتر لوگو و تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی برند، به شما کمک زیادی می‌کند.

تایپوگرافی

تایپو گرافی هنر چیدمان حروف تایپی برای رسیدن به یک زبان بصری و هنری است. در این مقاله به معرفی چند فونت شناخته شده که معیارهای یک فونت خوب برای استفاده در هویت بصری را دارند می‌پردازیم تا بتوانید به راحتی فونت مورد‌نظر برای تولید محتوا و طراحی هویت بصری را انتخاب کنید:

انگلیسی
  • Futura
  • Montserrat
  • Helvetica
  • Roboto
  • Norch
  • Bodoni
  • Canvas
  • Garamond
  • UNI SANS
  • Gilroy
فارسی
  • ایران سنس
  • ایران یکان
  • کلمه
  • لاله زار
  • آوینی
  • وزیر
  • دست نویس
  • پیدا
  • سینما

فونت‌هایی که در بالا معرفی کردیم هر کدام ویژگی‌های منحصر به فرد خود را داند و هر کدام اگر در طراحی ها به درستی استفاده شوند طرحتان را بسیار زیبا خواهند کرد. این نکته را در نظر داشته باشید که از یک یا دو فونت بیشتر، در طراحی‌های مختلف هویت بصریتان استفاده نکنید تا هویت بصری جذاب‌تر و منسجم‌تری داشته باشید.

رنگ‌ها

مسلما رنگ‌ها یکی از اصلی‌ترین پایه‌های ساخت هویت بصری برند است. به اصطلاح رنگ‌ها روح برند شما را می‌سازند و مسلما تاثیر بسیار زیادی در انتخاب برند شما از سمت مشتری دارند. این نکته را در نظر بگیرید که هر رنگ تاثیر متفاوتی در انتخاب کاربر دارد. به عنوان مثال اگر شما یک رستوران دارید برای طراحی هویت بصری برندتان باید از رنگ‌های گرم و اشتها آور مانند نارنجی و قرمز استفاده کنید. ما در تیم آموزشی ترناو برای انتخاب راحت رنگ برند مطالب مفیدی در مقاله رنگ شناسی و طراحی لوگو را از کجا شروع کنیم درج کرده‌ایم. برای آشنایی بیشتر با رنگ شناسی و تاثیر رنگ در انتخاب مشتری به این مقالات مراجعه کنید.

شکل‌ها

بسیاری از افراد فکر می‌کنند که شکل‌ها تاثیری در انتخاب برند ندارند. اما کاملا اشتباه می‌کنند همانطور که هر رنگ ویژگی‌های مختص خود را دارد اشکال نیز به همین صورت‌اند. برای همین از آن‌ها در ساخت تابلوهای راهنمایی و رانندگی استفاه می‌کنند. ما در ادامه به چند شکل اصلی و تاثیر آن‌ها در طراحی لوگو و طراحی هویت بصری می‌پردازیم.

دایره

دایره ساده‌ترین منحنی است که از بی نهایت اضلاع درکنار هم تشکیل شده است. استفاده از آن در هویت بصری مفاهیمی همچون سادگی، وحدت و یکپارچگی، تاکید و علاوه بر این مفاهیم مفهوم کمال و خلاقیت را نیز به بیننده القا می‌کند.

مربع و یا مستطیل

مربع به دلیل اینکه یک شکل بسیار باثبات و منسجم است و یک نظم و همبستگی خاصی دارد به کاربر این حس را می‌دهد که از یک برند مطمئن و با کیفیت استفاده می‌کند و به نظم و ثبات نیز اشاره می‌کند البته می‌تواند مفهوم یک مکان (اتاق، خانه) را نیز به کاربر برساند.

خطوط صاف و یا منحنی

استفاده از خطوط در طراحی هویت بصری یک حس جذاب بودن را به بیننده القا خواهد کرد و در کنار این که استفاده از این خطوط، مدرن بودن و خاص بودن برند را به بیننده می‌رساند.

طراحی هویت بصری

خب تا به این جا اصول و پایه ساخت یک هویت بصری جذاب را فهمیدیم. نوبت آن رسیده است که از طراحان هویت بصری از جمله (طراحان لوگو، طراحان کارت ویزیت و … ) کمک بگیرید. اگر می‌خواهید یک هویت بصری خوبی را داشته باشید پیشنهاد من طراحی ست اداری برای برندتان است. که در ادامه به تاثیر چند نمونه از آن‌ها بر برندتان خواهیم پرداخت.

لوگو

لوگو یکی از ارکان اصلی هویت بصری است که با استفاده از آن به راحتی می‌توانید زمینه فعالیتتان را در نگاه اول به بیننده برسانید. ما در تیم آموزشی ترناو به یادگیری این نکات در مقاله طراحی لوگو به صورت کامل پرداخته‌ایم.

طراحی سایت

اگر به فکر پیشرفت هویت بصری برند خود هستید، مسلما باید به سمت کسب و کار اینترنتی سوق پیدا کنید. یک طراحی وب سایت و یا اپلیکیشن خوب و پشتیبانی عالی می‌تواند باعث جذب مشتری برای برند شما شود و این کار به دست متخصصان حوزه UI & UX پیاده سازی شود.

طراحی کارت ویزیت

هر کسب و کاری از نظر من نیاز به کارت ویزیت دارد. کارت ویزیت یکی از بهترین راه‌هایی است که با استفاده از آن می‌توان هویت برند خود را به بیننده‌ها القا کرد. همچنین در جذب مشتری بسیار تاثیر گذار است. برای درک بهتر این مطلب می‌توانید به مقاله طراحی کارت ویزیت سر بزنید.

این اطلاعات صرفا برای آشنایی شما با موضوع هویت بصری بود و اگر بخواهیم برای هر کدام توضیحات کاملی را ارائه کنیم شاید برای هر کدام ار مطالب بالا به اندازه یک کتاب بتوانیم مطالبی را در اختیار شما قرار دهیم. اما ما به طور خلاصه سعی کردیم این مطالب را برای شما جمع آوری کنیم.

امیدوارم این مطالب برای شما مفید واقع شده باشد.

 

 

 

نوشتن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.