گرافیک را از کجا شروع کنیم؟

همان طور که در مقاله قبلی (هنر) در مورد گرافیک توضیح داده بودیم، به هنرهای تجسمی گرافیک می‌گویند؛در این مقاله با رشته‌ی گرافیک آشنا می‌شویم.

گرافیک چیست؟

گرافیک از واژه یونانی graphikos می‌آید. به نگارش و یا طراحی اجسام قابل فهم و رویت که بتوانند مطلبی را به ما بفهمانند گرافیک می‌گویند. تفاوت گرافیک با نقاشی در این است که یک اثر گرافیکی ملزم است که مفهومی را به ما برساند؛ ولی در نقاشی لازم نیست که نقاش به دنبال رساندن مفهومی به بیننده باشد؛ گرافیک از دو بخش اصلی ساخته می‌شود :

گرافیک سنتی

به طراحی‌هایی که معمولا بر روی اجسام فیزیکی مختلف از جمله سنگ،کاغذ، چوپ و یا … طراحی می‌شود، که طراحی آن‌ها ممکن بود مفهمومی را در برنداشته باشد و بیشینه تاریخی آن به هزاران سال قبل بر میگردد و از عمده‌ترین آثار به نقاشی روی سطح سنگ‌ها در غارهای مختلف می‌توان اشاره کرد.

گرافیک مدرن (دیجیتالی)

به طراحی آثار دو بعدی بر روی اجسام مختلف از جمله : سنگ، چوب، کاغذ، پارچه، کامپیوتر، و … که مطلبی خاص را برای ما بازگو کند گرافیک مدرن می‌گویند. پدر گرافیک مدرن را ویلیام‌موریس می‌دانند که توانست با استفاده از طراحی‌های مختلف و فوق العاده‌اش قالبی جدید به کار‌های گرافیکی بدهد که در ادامه او با دانته‌گابریل‌روزتی آشنا و گروه رافائل‌گریان را در اواسط قرن نوزدهم میلادی به وجود آوردند.

گرافیست کیست؟

نمی توان افراد خاصی را گرافیست نامید ولی در واقع اگر بخواهیم به بخش خاصی از رشته‌های گرافیکی اشاره کنیم شاید بتوان این گونه گرافیست را شناخت: به فردی که بتواند یک اثر گرافیکی در یک فضای بصری با توجه به خلاقیت و توان ذهنی خود پیاده سازی کنند گرافیست می‌گویند. افرادی که علاقه‌مند به رشته‌ی گرافیک هستند می‌توانند در مقاطع مختلف تحصیلی برای ادامه تحصیل این رشته را انتخاب کنند. هرچند اگر شما نمی‌توانید به خاطر مسائل مختلف وارد این رشته شوید هیچ نگران نباشید، فقط کافیست با یک پشتکار روز افزون و مطالعه در مورد این رشته، خود را تبدیل به یک گرافیست کنید. و امیدواریم ما در تیم ترناو به شما در این امر کمک کنیم.

ویژگی‌های برتر یک گرافیست نسبت به دیگران

ذهن خلاق

ویژگی اصلی یک گرافیست ذهن خلاق و پربار اوست. و مهارت اصلی او نیز بهره‌برداری و ایده‌پردازی از تولید یک طرح است. شاخص اصلی در طراحی‌های مختلف ذهن خلاق طراح است.

انتقاد‌پذیر وصبور

در بسیاری از موارد ذهنیت شما در یک طرح ممکن است زمین تا آسمان با کارفرما فرق داشته باشد. باید شما با برد باری و صبر، کارفرما را به سمت ایده برتر راهنمایی کنید؛ و از کنایه‌ها و انتقادات بسیاری که ممکن است در اول کار به شما شود ناراحت نشوید و این موضوع را پلی به سمت پیشرفت خود قرار دهید.

تبادل نظر

یکی دیگر از ویژگی‌های برتر گرافیست این است که او دوست دارد همیشه در تبادل نظر باشد، و در طرح‌های مختلف شرکت کند. همیشه از نظرات دیگران استفاده می‌کند و از نظر دادن به طرح‌های مختلف لذت می‌برد و در کار‌های گروهی مشارکت می‌کند. ولی یک گرافیست ملزم نیست که برای طراحی اثر گرافیک حتما کار گروهی داشته باشد. ما در ترناو به شما پیشنهاد می‌کنیم از کارگروهی واهمه نداشته باشید. چرا که در پیشرفت شما بسیار تاثیر گذار است.

استفاده از ابزارهای دیجیتالی

 امروزه یکی از ویژگی‌های برتر یک گرافیست استفاده از کامپیوتر و ابزار دیجیتالی است. و باید مهارت کافی در مورد این موضوع را داشته باشد. ما در مجله آموزشی ترناو سعی داریم شما را با نرم افزارها و ابزارهای گرافیکی آشنا کنیم.

بازاریابی

یک گرافیست خوب به دنبال کار نمی‌نشیند بلکه آن را به دست می‌آورد، یکی از بهترین شبکه‌های اجتماعی برای بازاریابی و به اشتراک‌گذاری نمونه کارها اینستاگرام است.

شاخه‌های گرافیک

شاخه‌های گرافیک را می‌توان به دو دسته اصلی تقسیم کرد:

طراحی‌های مخصوص چاپ Print Design

  1. طراحی‌های تبلیغاتی
  2. طراحی بسته بندی‌های محصولات
  3. طراحی در نشریه‌ها مانند روزنامه‌ها و یا کتب مختلف
  4. طراحی برندینگ یا طراحی لوگو
  5. طراحی تابلو‌های مختلف مانند طراحی تابلوهای فروشگاه‌ها شرکت‌ها
  6. و …

طراحی دیجیتالی Digital Design

  1. طراحی رابط کاربری سایت، برای درک بیشتر مطلب به مقاله رابطه کاربری سر بزنید
  2. طراحی رابط کاربردی اپلیکیشن
  3. ادیتور فیلم

نرم‌افزارهای گرافیکی

در این مقاله به بررسی بهترین نرم‌افزارهای گرافیکی دوبعدی می‌پردازیم. که معمولا به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند:

  1. نرم‌افزارهای پیکسلی

  2. نرم‌افزارهای برداری

نرم‌افزارهای پیکسلی

Photoshop

نرم‌افزار فتوشاپ یک از محبوب‌ترین و قدرتمندترین نرم‌افزارهای پیکسلی است، که توسط بردران نول اختراع و با همکاری شرکت بارنی اسکن تولید و روانه بازار شد و آخرین نسخه آن و بهترین نسخه آن تا به امروز  Photoshop cc 2020 است. پسوند اصلی فایل های فتوشاپی(psd)می‌باشد. البته میتوان آن را به پسوندهای مختلف از جمله: jpg ,jpeg و … تغییر داد.

اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در مورد این نرم‌افزار داشته باشید به مقاله  فتوشاپ چیست و چه کاربردهایی دارد  سر بزنید.

GrafiX2

نرم‌افزار بسیار سبک و‌ عالی برای طراحی رسم اشکال هندسی است که به خاطر قدمت زیاد و توجه کم به آن، امروزه این نرم‌افزار به خاطره‌ها پیوسته است. و شاید کمتر کسی اسم این نرم‌افزار را شنیده باشد و یا با آن کار کرده باشد.

Pixilart

یکی از نرم‌افزارهای کار آمد است، که بر روی سیستم عامل  IOS و اندروید نیز نصب می‌شود. و می‌توان از آن به صورت آنلاین استفاده کرد و برای تصویر سازی با اشکال هندسی و یا ادیت‌ ساده تصاویر استفاده می‌شود.

Slate

یکی از ساده‌ترین نرم‌افزارهای پیکسلی است. و ما به شما توصیه می‎‌کنیم اگر می‌خواهید وارد رشته گرافیک شوید و دنبال یک نرم‌افزار با رابط کاربری راحتی هستید می‌توانید با این برنامه شروع کنید. برای کار با این نرم‌افزار باید به سایت Slate.com مراجعه کنید (حتما با فیلتر شکن وارد شوید).

طراحی گرافیک

نرم افزارهای بردار (vector)

Adobe Illustrator

یکی از نرم‌افزارهای بسیار محبوب گرافیکی است و یکی دیگر از محصولات شرکت بزرگ ادوبی است . یکی از ویژگی‌های این نرم‌افزار ساخت تصاویر بردای است. و همچنین می‌توان از این نرم‌افزار در ساخت افکت‌های مختلفی از جمله: وکتور، فلت، آیکون و … استفاده کرد، که در آینده به آنها خواهیم پرداخت. پسوند اصلی فایل‌ها ایلستریتور (eps،ai) می‌باشد .

CorelDraw

یکی از نرم‌افزارهای شرکت کورل می‌باشد که از دو نوع گرافیک برداری و پیکسلی پشتیبانی می‌کند و در میان نرم‌افزارهای برداری، پیکسلی از محبوبیت خاصی برخوردار است. ولی در اصل از این نرم‌افزار بیشتر به صورت گرافیک برداری استفاده می‌شود. و در زمینه‌های تصویر سازی کمتر از آن استفاده می‌شود. پسوند فایل‌های کورل (Cdr) است. از این نرم‌افزار معمولا در ساخت بنرهای تبلیغاتی، چاپخانه‌ها، طراحی وب، کارت ویزیت و …. مورد استفاده قرار می‌گیرد.

Inkscape

یکی از نرم‌افزارهای قدرتمند در زمینه ساخت تصاویر گرافیک برداری است که از فایل‌های ایلستریتور نیز پشتیبانی می‌کند. بیشتر از آن برای ساخت وکتور استفاده می‌شود و از فایل‌های (image) پشتیبانی نمی‌کند. این نرم‌افزار بیشتر شی‌گراست و برای طراحی اشکال هندسی مورد استفاده قرار می‌گیرد. پسوند فایل‌های این نرم‌افزار (svg) می‌باشد.

Adobe Xd

یکی از نرم‌افزارهای گرافیک برداری بسیار قدرتمند در زمینه طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری سایت و اپلیکیشن می‌باشد. توسط شرکت بزرگ ادوبی ساخته شده است. و می‌توان با استفاده از آن پرتوتایپ تعاملی (پیش‌نمایش،الگو) در زمینه‌های طراحی رابط کاربری صفحات برنامه‌های ویندوزی، وب، اندروید، و … ساخت. تا به امروز جزو پر طرافدارترین نرم‌افزارها برای رابط کاربری و تجربه کاربری می‌باشد .

از همراهی شما متشکریم.

ارتباط با ما
اینستاگرام
کانال تلگرام
واتساپ
ایمیل
ارتباط ما با شما

برای ارتباط تیم ما با شما میتوانید از طریق کادر های زیر نام و شماره خود را وارد کنید تا تیم ما از طریق واتساپ با شما ارتباط برقرار کنیم

سفارش پروژه

برای سفارش پروژه به ما میتوانید از طریق کادر مقابل شماره موبایل خود را وارد کنید تا تیم پشتیبانی ما با شما تماس بگیرد

سفارش پروژه

برای سفارش پروژه به ما میتوانید از طریق کادر مقابل شماره موبایل خود را وارد کنید تا تیم پشتیبانی ما با شما تماس بگیرد