برنامه نویسی را از کجا شروع کنیم؟

مقدمه برنامه نویسی

قبل از پرداختن به برنامه نویسی باید بدانید که آموختن هر هنری نیازمند انجام یک سری کارها، رعایت یک سری چارچوب‌ها و قوانین می‌باشد. رسیدن به یک هدف خاص نیازمند صرف وقت و تلاش می‌باشد.

قطعا مسیر یادگیری یک هنر، چالش ها یا به عبارت ساده‌تر بالا و پایین‌هایی را خواهد داشت. بنابراین باید این موضوع را کاملا درک و قبول کنید که در هر کجای مسیر که بودید اگر نتیجه مطلوب را کسب نکردید به جای ناامیدی و کناره‌گیری، تلاش خود را دوچندان کنید.

برنامه نویسی نیز از این قاعده مستثنی نیست و قطعا سختی‌های خود را خواهد داشت. در مقابل اگر واقعا به برنامه نویسی علاقه داشته باشید یادگیری آن بسیار شیرین خواهد بود. به گونه‌ای که شما بعد از رسیدن به یک سری سطوح هر چند مقدماتی لذت آن را با اعضا و جوارح خود حس خواهید کرد :).

یک برنامه نویس هنگام نوشتن کدهای برنامه نویسی در حال صحبت با یک موجود (یا بهتر بگیم یک شی) به نام رایانه می‌باشد. به همین دلیل برنامه نویسی بسیار امر شیرین و لذت بخشی است. پس با ترناو همراه باشید تا چند راه بسیار کلیدی برای رسیدن به این هنر را به شما آموزش دهیم.

مشخص کردن هدف

قطعا هرکاری را که بدون هدف انجام دهیم در نهایت با شکست روبه رو خواهیم شد. اشتباهی که اکثر افراد مرتکب می‌شوند و باعث شکست آن ها می‌شود، این است که می‌خواهند برنامه نویس شوند تا فقط کسب درآمد کنند. کسب درآمد باید یکی از خواسته های شما با ورود به برنامه نویسی باشد ولی نباید هدف اصلی شما شده و فقط به آن فکر کنید.

باید بدانید که طبیعتا رسیدن به هر موفقیتی نیازمند تلاش و پشتکار مداوم می‌باشد و برنامه نویسی نیز از این قانون مستثنی نیست. به این موضوع هم باید اشاره کنیم که راه یک ساله را یک شبه نمی‌توان پیمود. پس هدف خود را مشخص کنید ولی عجله نداشته باشید.

اگر در ابتدای کار در یادگیری مشکل داشتید ناامید نشوید، تلاش خود را افزایش دهید. اگر با یک بار یاد نگرفتید، مشکلی نیست دو بار تلاش کنید، اگر باز هم یاد نگرفتید ده بار تلاش کنید و بدانید که هیچ چیزی غیر ممکن نیست و صرفا همه چیز بسته به تلاش شما در مسیر درست می‌باشد.

دقت داشته باشید که درست بود مسیر امری بسیار کلیدی است. اگر شب و روز تلاش کنید ولی مسیرتان درست نباشد ممکن است به نتیجه دلخواه دست پیدا نکنید، پس حتما در انتخاب هدف خود دقت داشته باشید چرا که ممکن است بعد از گذشت چندین سال به این نتیجه برسید که در انتخاب مسیر خود اشتباه کرده‌اید و مجبور شوید مسیر زندگی خود را تغییر دهید که طبیعتا چندین سال از عمر ارزشمند شما رفته و برنخواهد گشت.

علاقه

اگر به کاری که انجام می‌دهید علاقه نداشته باشید قطعا با مشکل مواجه خواهید شد. در واقع علاقه استارت تلاش می باشد. یعنی فقط در صورتی خواهید توانست تلاش خود را صرف انجام دادن یک کار کنید که به آن کار علاقه داشته باشید. پس یکی دیگر از پارامترهای مهم برنامه نویس شدن نیز علاقه است. قطعا با وجود علاقه خواهید توانست ساعت‌ها برای رسیدن به هدف خود تلاش کنید و به نتیجه دلخواه خود برسید.

یافتن زمینه و زبان برنامه نویسی

یکی دیگر از مراحل مهم در برنامه نویسی، یافتن زمینه ای است که می‌خواهید در آن تخصص پیدا کنید. شما می توانید برنامه نویس وب (فرانت اِند یا بک اِند)، برنامه نویس اندروید، برنامه نویس دسکتاپ و … شوید. در ابتدا لازم است که ببینید به کدام زمینه علاقه‌مند هستید.

مثلا می‌توانید برای یافتن علاقه خود یک سری مقالاتی را در زمینه های مختلف (برنامه نویسی وب، موبایل و … ) مطالعه کنید و یا دست به کار شوید و مثلا در زمینه اندروید کار کنید، کمی که آشنا شدید در زمینه وب کار کنید تا علاقه خود را دریابید. و در نهایت یک زمینه را پیدا کنید و سعی کنید در آن تخصصی شوید.

اما توجه داشته باشید که یکی از پارامتر های یادگیری برنامه نویسی نیاز بازار می باشد. یعنی بالفرض اگر نیاز بازار وب باشد و شما به سمت یادگیری برنامه نویسی دسکتاپ بروید، ممکن است نتیجه مطلوب را دریافت نکنید.

برنامه نویسی را از کجا آغاز کنیم؟
برنامه نویسی را از کجا آغاز کنیم؟

جستجو در گوگل

گوگل دوست دلسوز و باوفای شما در این راه است. اگر یک برنامه نویس حرفه‌ای باشید قطعا گوگل یک جزء جدایی ناپذیر زندگی شما است. تقریبا تمام برنامه نویسان وابسته به گوگل هستند و اگر اینترنت نداشته باشند و یا به هر دلیل دیگری به گوگل دسترسی نداشته باشند، کارشان مختل خواهد شد.

نه تنها برنامه نویسان و افراد فعال در حوزه کامپیوتر بلکه همه افراد باید کار با گوگل را بلد باشند زیرا 99% مطالبی که به دنبال آن هستید در گوگل هست و قبلا توسط یک نفر دیگر پرسیده یا جواب داده شده است؛ پس سعی کنید در هر قسمتی که با مشکل مواجه شدید، به جای اینکه به دنبال افرادی باشید که مشکل شما را حل کنند سعی کنید ابتدا در گوگل سرچ کنید تا درست سرچ کردن را بیاموزید. در نهایت اگر مشکل شما حل نشد و به نتیجه مدنظر نرسیدید می توانید در انجمن های آنلاین پرسش و پاسخ برنامه نویسی سوال خود را مطرح کنید.

کلاس آموزش برنامه نویسی

یکی از راه‌های یادگیری برنامه نویسی شرکت در کلاس‌های آموزشی می‌باشد. شرکت‌ها و مراکز آموزشی بسیاری هستند که در ازای دریافت مبالغی در زمینه‌های مختلف کلاس‌های آموزشی برگزار می‌کنند. هرچند این روش زیاد توصیه نمی‌شود، چون با وجود گسترش اینترنت و همچنین محتوای تولید شده آموزشی دیگر نیاز به شرکت در این گونه کلاس‌ها که به صورت حضوری برگزار می‌شود نیست. و همچنین ممکن است که مجبور شوید هزینه‌های گزافی را پرداخت کنید.

اما ممکن است بنابر سلیقه، دوست داشته باشید که در کلاس‌های حضوری شرکت کنید. توجه داشته باشید در نهایت تلاش شما است که تعیین کننده همه چیز است و نمی‌توان گفت شما با شرکت در کلاس حضوری همه چیز را فرا خواهید گرفت. و در اکثر مواقع آموزش به صورت مجازی (مانند تماشای دوره های آموزشی) می‌تواند تاثیر بیشتری نسبت به دوره‌های حضوری داشته باشد.

تماشا کردن ویدیو

یکی دیگر از روش‌ها که باعث می‌شود شما خیلی سریع رشد کنید تماشا کردن ویدیوهای آموزشی است. می‌توانید آموزش‌های ویدیویی که در وبسایت‌های مختلفی ارائه می‌شوند ( رایگان و یا پولی) را تهیه کنید. و یا می‌توانید به وب سایت بسیار پرطرفدار یوتیوب ک حتما با آن آشنایی دارید مراجعه کرده و ویدیو های آموزشی آن را تماشا کنید.

بررسی سورس کد دیگران

دقت داشته باشید این مورد زمانی مناسب است که شما تقریبا آشنایی کلی با دستورات اولیه یک زبان برنامه نویسی داشته باشید تا بتوانید سورس کد برنامه نویسان دیگر را دانلود کرده (با رعایت کپی رایت 🙂 ) و آن‌ها را مورد مطالعه و بررسی قرار دهید. قطعا هنگام بررسی سورس کد دیگران با یک سری ترفند‌ها و دستورات و حتی طرز فکر جدید آشنا خواهید شد. شما می‌توانید به وبسایت گیت هاب مراجعه فرمایید و سورس کدهای افراد دیگر را که در تمام زمینه‌ها به صورت رایگان منتشر شده است را مورد بررسی قرار دهید.

 

ارتباط با ما
اینستاگرام
کانال تلگرام
واتساپ
ایمیل
ارتباط ما با شما

برای ارتباط تیم ما با شما میتوانید از طریق کادر های زیر نام و شماره خود را وارد کنید تا تیم ما از طریق واتساپ با شما ارتباط برقرار کنیم

سفارش پروژه

برای سفارش پروژه به ما میتوانید از طریق کادر مقابل شماره موبایل خود را وارد کنید تا تیم پشتیبانی ما با شما تماس بگیرد

سفارش پروژه

برای سفارش پروژه به ما میتوانید از طریق کادر مقابل شماره موبایل خود را وارد کنید تا تیم پشتیبانی ما با شما تماس بگیرد