۱۳ نکته در تجربه کاربری که روش طراحی شما را تغییر می‌دهد

۱۳ نکته در تجربه کاربری که روش طراحی شما را تغییر می‌دهد

بدون ديدگاه

تمرکز روی تجربه کاربری بسیار مهم است چون نتیجه آن دستیابی به یک محصول ایده‌آل است. یک محصول با ویژگی‌های منحصر به فرد که رضایت کاربران را جلب خواهد کرد. در ترناو، ما از تجربیاتی لذت بخش خواهیم گفت که باعث افزایش ارزش کسب و کار نزد مشتریان شما خواهد شد. فراموش نکنیم که تجربه کاربری یا UX نقشی بسیار مهم در فرآیند رسیدن یک محصول به موفقیت را دارد. تیم ترناو نکاتی را به شما خواهد گفت که با رعایت این نکته‌ها، طراحی‌های شما را مفهومی‌تر و همچین زیبا‌تر خواهد کرد. شما نیز می‌توانید بعد از یادگیری این نکات آن را با دوستان خود نیز به اشتراک بگذارید.

۱. از فضای خالی بهینه‌تر استفاده کنید

استفاده از خط برای جدا کردن عناصر دیگر زیبا نیست و طرح را بسیار شلوغ می‌کند. با ایجاد فاصله بین عناصر و همچنین تضاد‌های رنگی مناسب طرحی خلوت‌تر و کاربر پسندتر داشته باشید. کاربران به سختی می‌توانند با طرح‌های شلوغ ارتباط برقرار کنند. همچنین استفاده از دکمه مشخص و قابل فهم، انتخاب کاربر را راحت‌تر می‌کند.

از فضای خالی بهینه‌تر استفاده کنید
۱۳ نکته در تجربه کاربری

۲. همپوشانی عناصر در طراحی

در یک طراحی مثلا در قسمت پروفایل، با همپوشانی (همپوشانی عناصر یعنی قرار گرفتن یک لایه روی لایه دیگر به نحوی که همدیگر را پوشش دهند و هیچ کدام مزاحم و یا مانع دیده شدن یکدیگر نشوند و حتی باعث زیباتر شدن طرح شما شوند) تصویر پروفایل و سربرگ طرح را زیباتر کنید. همچنین برای زیبایی بیشتر می‌توانید از یک حاشیه سفید رنگ نازک استفاده کنید. در چنین حالتی استفاده از سایه زیاد توصیه نمی‌شود (نظر شخصی). این همپوشانی عمق بهتری از طرح را به کاربر نمایش می‌دهد و کاربر با طرح شما ارتباط واضح‌تری برقرار می‌کند.

۱۳ نکته در تجربه کاربری که روش طراحی شما را تغییر می‌دهد
۱۳ نکته در تجربه کاربری

۳. نسبت کنتراست متن با پس زمینه

همیشه کاربران عادت دارند تا سریع یک صفحه را اسکن کنند و اطلاعات آن را کشف کنند. یک متن آبی پر رنگ را در نظر بگیرید که روی یک باکس آبی کم رنگ قرار گرفته است. این متن به مراتب نرم‌تر و زیباتر از یک متن سفید روی یک باکس آبی پر رنگ است (مانند شکل زیر). رعایت کنتراست در راحت‌تر خواندن متن‌ها نقش بسیار مهمی دارد.

نسبت کنتراست متن با پس زمینه
۱۳ نکته در تجربه کاربری

۴. مدهای مختلف متن را در طراحی امتحان کنید

اکثر طراحان دوست دارند برای تضاد بین دو متن یکی را بزرگ‌تر از دیگر قرار دهند، ولی این کار اصلا جالب نیست و طرح شما را ناخوانا خواهد کرد. استفاده از مدها و وزن‌های مختلف می‌تواند طرح شما را بسیار زیباتر و خواناتر کند. Bold ،Ragular ،Italic و مدهای مختلف دیگر که می‌توانید بسته به نوع فونتی که انتخاب کرده‌اید استفاده کنید. تغییر رنگ نیز در کنار استفاده از وزن‌های مختلف طرح شما را بسیار زیباتر خواهد کرد.

۱۳ نکته در تجربه کاربری که روش طراحی شما را تغییر می‌دهد
۱۳ نکته در تجربه کاربری

۵. استفاده از کادر انتخاب به جای لیست کشویی

لطفا کاربران را محدود نکنید و اجازه دهید تا با فکر باز تصمیم بگیرند. کاربران دوست دارند همه گزینه‌ها را مشاهده کنند تا بتوانند بهترین انتخاب‌ها را داشته باشند. وقتی از لیست‌های کشویی استفاده می‌کنید دیگر کاربر قادر به مشاهده همه گزینه‌ها نیست و نمی‌تواند بین گزینه‌ها مقایسه‌ای انجام دهد.

نکات تجربه کاربری
۱۳ نکته در تجربه کاربری

۶. استفاده بهینه از آیکن‌ها در طراحی

کاربران همیشه تصویر و ویدیو را به خواندن متن ترجیح می‌دهند. یک جاده بین شهری را تصور کنید که در آن برای هشدار به رانندگان از آیکن‌ها به صورت بهینه استفاده کرده‌اند. همین نمادها باعث می‌شود تا رانندگان بفهمند که باید با چه سرعتی و طبق چه قوانینی در آن جاده رانندگی کنند. در طراحی نیز استفاده از آیکن علاوه بر زیبایی باعث می‌شود تا کاربر راحت‌تر با طرح ارتباط برقرار کند. مثلا در پیغام‌های مهم می‌توانید به جای متن خالی از آیکن استفاده کنید.

۱۳ نکته در تجربه کاربری که روش طراحی شما را تغییر می‌دهد
نکات تجربه کاربری

۷. چیدمان استاندارد فرم‌ها

سعی کنید همیشه فرم‍‌ها را زیر هم طراحی کنید. طراحی فرم‌های چندگانه حرکت کاربر را مختل خواهد کرد. فرم‌ها وقتی منظم زیر هم قرار بگیرند کاربر به راحتی و به ترتیب فرم‌ها را یکی یکی تکمیل خواهد کرد.

۱۳ نکته در تجربه کاربری که روش طراحی شما را تغییر می‌دهد
۱۳ نکته در تجربه کاربری

۸. ترازبندی صحیح متن

ترازبندی صحیح متون باعث زیباتر شدن و خواناتر شدن طرح شما خواهد شد. تا جایی که ممکن است متن‌ها را در یک تراز قرار دهید. حتی اگر قرار است از آیکن استفاده کنید و در کنار آن عنوان و توضیحات را قرار دهید، می‌توانید عنوان و توضیحات را در یک تراز قرار داده و آیکن را کنار عنوان با فاصله مناسب قرار دهید. در این حالت کاربر راحت‌تر صفحه را اسکن خواهد کرد.

۱۳ نکته در تجربه کاربری که روش طراحی شما را تغییر می‌دهد
۱۳ نکته در تجربه کاربری

۹. طراحی دکمه‌های رادیویی خلاقانه

دکمه‌های رادیویی همیشه مورد علاقه طراحان در انتخاب یک گزینه بین چند گزینه بوده است، پس آن‌ها را کمی خلاقانه‌تر طراحی کنید. مثلا در انتخاب یک پکیچ از بین چند پکیچ، به جای گذاشتن یه دکمه رادیویی ساده و نوشتن متن جلوی آن، آن را در یک باکس سفید بزرگ قرار داده و عناصر را با خلاقیت کنار هم قرار دهید. در این حالت کاربر در انتخاب پکیج‌ها نیز منطقی‌تر و راحت‌تر تصمیم خواهد گرفت.

۱۳ نکته در تجربه کاربری که روش طراحی شما را تغییر می‌دهد
۱۳ نکته در تجربه کاربری

۱۰. رنگ‌ها را بهتر بشناسید

در پس زمینه‌‌های رنگی، انتخاب رنگ برای متن و سایر عناصر می‌تواند مشکل ساز باشد. بهتر است در چنین حالتی رنگ متن، از همان رنگ پس زمینه با چند پرده روشن‌تر انتخاب شود. در کنار زیباتر شدن طرح راحت‌تر خواناتر نیز می‌شود.

۱۳ نکته در تجربه کاربری که روش طراحی شما را تغییر می‌دهد
۱۳ نکته در تجربه کاربری

۱۱. نمایش جزئیات بیشتر در طراحی

نمایش جزئیات بیشتر همیشه مثبت نیست و باید دقت داشته باشیم که کجا جزئیات بیشتری را در اختیار کاربر قرار دهیم و کجا جزئیات کمتری را نمایش دهیم، ولی در قسمتی مانند پیش فاکتور و نهایی کردن خرید که باید کاربر روش پرداخت را انتخاب کند می توانید با انتخاب هر گزینه در همان قسمت جزئیات لازم را به کاربر نمایش دهید تا لازم نباشد که کاربر به صفحه‌ای دیگر منتقل شود.

۱۳ نکته در تجربه کاربری که روش طراحی شما را تغییر می‌دهد
۱۳ نکته در تجربه کاربری

۱۲. اولویت بندی نمایش اطلاعات

بررسی کنید که چه اطلاعاتی مهم است که کاربر حتما ببیند و چه اطلاعاتی نیاز نیست که کامل در دید کاربر باشد. آن‌ها را بر اساس اولویت طراحی کنید. لام نیست که همه اطلاعات را به ردیف طراحی کنید. این کار هم کاربر را خسته می‌کند و هم طرح را شلوغ می‌کند.

۱۳ نکته در تجربه کاربری که روش طراحی شما را تغییر می‌دهد
۱۳ نکته در تجربه کاربری

۱۳. جداول را هوشمندانه طراحی کنید

همیشه کار کردن با جداول برای کاربران مشکل بوده است. پس لطفا با طراحی بد آن را سخت‌تر نکنیم. قرار دادن فیلترهای ابتدایی و ساده، کار با آن‌ها را لذت بخش‌تر و راحت‌تر می‌کند. همچنین نمایش جزئیات بیشتر باعث می‌شود تا کاربر بتواند راحت‌تر تصمیم بگیرد و نیازی نباشد که بخواهد تک تک فیلد‌ها را برای بررسی انتخاب کند. جدول هوشمند باعث می‌شود تا کاربر در کوتاه‌ترین زمان به اطلاعات مورد نیاز خود دست یابد.

۱۳ نکته در تجربه کاربری که روش طراحی شما را تغییر می‌دهد
۱۳ نکته در تجربه کاربری
Admin bar avatar

قاسم سبحانی

من قاسم سبحانی متولد ۱۳۷۵ و اهل خراسان هستم. عاشق طراحی و گرافیکم . و چند سالی میشه در زمینه رابط کاربری و تجربه کاربری فعالیت حرفه ای دارم

نوشتن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.