تجربه کاربری چیست ؟ (۲)

گذری به تجربه کاربری

در قسمت قبلی مقاله تجربه کاربری چیست؟ یاد گرفتید که اصولا تجربه کاربری به چه معنا است. در قسمت دوم این مقاله مطالب جذاب دیگری را با هم یاد خواهیم گرفت پس با ترناو همراه باشید تا به دنیای UX پرتاپ شوید!

تجربه کاربری در وب

اگر شما صاحب یک کسب و کار هستید قطعا داشتن یک وب سایت می‌تواند به شما کمک زیادی بکند. ولی فقط داشتن یک وب سایت کافی نیست. یک وب سایت خوب باید حس مثبت در کاربران شما ایجاد کند و این یعنی، تجربه کاربری مناسبی روی وب سایت شما در جریان باشد. وقتی کاربر شما نتواند تعامل ایده آل با وب سایت داشته باشد، ممکن است حتی کمی احساس حماقت کند. چون نتوانسته است به درستی به خواسته خود برسد و این احساس در کاربر به وجود می‌آید که نکند بلد نیست. در حالی که مشکل از سمت وب سایت شما است که طراحی کاربر محور نداشته است. پس تلاش کنید تا احساس خوب و مثبت در کاربران خود ایجاد کنید.

تجربه کاربری در اپلیکیشن

در موبایل UX کمی متفاوت‌تر است. فضای کوچک باعث می‌شود تا مجبور باشیم کمی ظریف‌تر عمل کنیم. شما باید خیلی خوش شانس باشید تا یک کاربر اپلیکیشن شما را نصب کند و آن را روی تلفن همراه خود نگهداری کند. ایجاد حس خوب در یک اپلیکیشن بسیار ضروری و البته بسیار سخت است. چون تعداد رقیبان شما زیاد است و باید تمامی کسب و کار خود را به صورت کاربر محور پیش ببرید تا شانسی برای رقابت با سایرین داشته باشید.

مشتریان UX چه کسانی هستند ؟

آیا تجربه کاربری مختص به گروه خاصی است؟ به نظر من که خیر. هر شخصی با هر کسب و کاری که دارد چه بزرگ و چه کوچک باید از تجربه کاربری مناسب با شغل خود استفاده کند. دقت کنید که هر کسب و کار UX متفاوت و مخصوص به خود را دارد. مثلا در یک وب سایت فروشگاه سوپر مارکت می‌توان از کلماتی همچون بزن بریم، دم شما گرم و اینطور کلمات استفاده کرد ولی در یک وب سایت رسمی کاملا برعکس است و باید از کلماتی همچون از شما سپاس گذارم و کلمات رسمی اینگونه استفاده کنید. پس دقت کنید که کاربران در هر وب سایت متناسب با موضوع و کسب و کار به صورت ناخودآگاه، گونه خاصی از تجربه کاربری را دنبال خواهند کرد و اگر در کسب و کار شما به درستی پیاده سازی نشود، وب سایت شما را ترک خواهند کرد.

مشتریان تجربه کاربری
UX

UX ضعیف و عواقب آن

یک زمانی شما وارد سوپر مارکت می شدید و به صاحب فروشگاه اجناس مورد نیاز خود را می‌گفتید. وی نیز اجناس را از قفسه‌های پشت ویترین یکی یکی پیدا می‌کرد و به شما تحویل می‌داد. ولی کم کم فروشگاه‌ها بزرگ‌تر شد و این بار مسئولین فروشگاه، سبدی در اختیار شما قرار می‌دهند و شما با گشت و گذار در فروشگاه اجناس مورد نیاز خود را درون سبد قرار می‌دهید و سپس هزینه آن را پرداخت می‌کنید. مردم کم کم با این روش خو گرفتند و حتی حس خوبی نسبت به این فروشگاه‌ها پیدا کردند. پس در این شرایط فروشگاه‌هایی که هنوز به شیوه سنتی عمل می‌کنند کم کم باید کسب و کار خود را جمع کنند و یا شیوه خود را تغییر دهند.

از عواقب ضعیف بودن تجربه کاربری در یک کسب و کار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

۱- کاهش تبدیل کاربران واقعی به مشتریان وفادار شما

۲- افزایش سرعت ترک وب سایت توسط کاربرن ( افزایش بانس ریت )

۳- افزایش نارضایتی کاربران

۴- عدم دیده شدن خدمات مفید و مثبت شما

۵- گیجی و سردرگمی کاربران در استفاده از خدمات وب سایت

۶- قضاوت از روی ظاهر توسط کاربران و ایجاد سوء تفاهم

ارتباط با ما
اینستاگرام
کانال تلگرام
واتساپ
ایمیل
ارتباط ما با شما

برای ارتباط تیم ما با شما میتوانید از طریق کادر های زیر نام و شماره خود را وارد کنید تا تیم ما از طریق واتساپ با شما ارتباط برقرار کنیم

سفارش پروژه

برای سفارش پروژه به ما میتوانید از طریق کادر مقابل شماره موبایل خود را وارد کنید تا تیم پشتیبانی ما با شما تماس بگیرد

سفارش پروژه

برای سفارش پروژه به ما میتوانید از طریق کادر مقابل شماره موبایل خود را وارد کنید تا تیم پشتیبانی ما با شما تماس بگیرد