رابط کاربری چیست و چه کاربردی دارد؟ (2)

 رابط کاربری وب سایت

رابط کاربری را به صورت ساده در قسمت اول برای شما توضیح دادیم اکنون به این مثال توجه کنید: یک فروشگاه سنتی را فرض کنید. قفسه‌های قدیمی با دیوارهای کثیف و یک محیط شلوغ، با یک میز مدیریت چوبی ساده در گوشه مغازه. قطعا تا مجبور نباشیم از چنین مغازه‌ای خرید نمی‌کنیم. این فروشگاه را مقایسه کنید با یک هایپرمارکت بزرگ، با قفسه‌های تمیز که از محصولات مختلف پر شده است. حتی اگر تنوع محصولات آن فروشگاه قدیمی از این هایپر مارکت بیشتر باشد، باز هم میل شما خرید کردن از هایپر مارکت است. وب سایت نیز همینطور است، ظاهر یک وب سایت اهمیت زیادی در محبوبیت و کسب درامد آن دارد. کاربران ترجیح می‌دهند از وب سایتی با UI حرفه‌ای خرید کنند تا یک وب سایت با طراحی ابتدایی و ناپسند.

 رابط کاربری موبایل

UI در موبایل اندکی متفاوت است. شرکت‌های مختلفی در دنیا وجود دارند و هر تلفن همراه ابعاد و گرافیک خاص خودش را دارد و برنامه‌نویسان و طراحان را با مشکل مواجه کرده است. در عین حال کاربران استفاده از تلفن همراه را به لپ تاپ و کامپیوتر ترجیح می‌دهند و صاحبان وب سایت و فروشگاه‌های اینترنتی مجبورند برای جذب کاربران نسخه های اپلیکیشن وب سایت و فروشگاه خود را طراحی و روانه بازار کنند. با این حال نیاز کاربران در نسخه‌های موبایل باید سریع و در کوتاه ترین زمان ممکن برطرف شوند، این امر کار را برای طراحان مقداری ساخت تر می کند چون فضای طراحی در موبایل کوچک است و باید اطلاعات به بهترین شکل ممکن در کنار هم قرار بگیرند. طراحی برای موبایل نیاز به مهارت خاصی دارد.

رابط کاربری

طراحی متناسب با هدف

یک طرح وقتی عالی و حرفه‌ای است که متناسب با هدف و ایده و در جهت رفع نیاز کاربر طراحی شود. شما ممکن است یک طرح فوق‌العاده زیبا طراحی کنید ولی نیاز کاربر را کاملا برطرف نکند. البته این خود یک مبحث جدا به اسم تجربه کاربری (UX) است که آن را نیز کاملا توضیح داده‌ایم. پس همیشه باید سعی کنیم طراحی متناسب با نرم افزار باشد تا کاربر به هدف نهایی خود برسد.

۵ گام موثر در رابط کاربری

معیارهای بسیار زیادی برای یک طراحی استاندارد و حرفه‌ای وجود دارد. طراحان بزرگ هر کدام برای خود سبک و معیار های خاصی را تعریف می‌کنند. همچنین شرکت‌های بزرگ استانداردها و قوانین خاصی رو تعیین می‌کنند تا طراحان و برنامه نویسان طبق این اصول کار خود را انجام دهند ولی تیم تحقیقاتی ترناو ۵ گام تا رسیدن به یک رابطه کاربری مفید را به شما معرفی می‌کند:

۱) شناخت رقیبان و بررسی نقاط ضعف و قدرت.

۲) ایجاد نظرسنجی و بررسی نظر و احساس کاربر در مورد اپلیکیشن و پذیرش انتقادات و اصلاح آن.

۳) طراحی ساده و روان (اجتناب از طراحی های شلوغ و خسته کنند).

۴) امکان دسترسی سریع کاربران به بخش های پر استفاده.

۵) شناسایی و تعیین ابزارهای قدرتمند و شاخص.

تاثیر رابط کاربری در سئو

ممکن است رابط کاربری به صورت مستقیم در سئو شما تاثیر نداشته باشد ولی یک UI حرفه‌ای می‌تواند کاربر را به سمت وب سایت شما جذب کند. همین امر باعث توجه گوگل نسبت به وب سایت شما خواهد شد. گوگل همیشه رفتار کاربران رو مورد بررسی قرار می‌دهد، پس وقتی یک کاربر در وب سایت شما می‌ماند و از مطالب شما استفاده می‌کند این یعنی شما یک وب سایت ایده‌ال هستید و کاربران نظر مثبتی در مورد شما دارند. همین امر باعث محبوبیت وب سایت شما خواهد شد.

اگر بخش اول مقاله را مطالعه نکرده‌اید حتما این کار را انجام دهید تا با UI به صورت ساده آشنا شوید.

ارتباط با ما
اینستاگرام
کانال تلگرام
واتساپ
ایمیل
ارتباط ما با شما

برای ارتباط تیم ما با شما میتوانید از طریق کادر های زیر نام و شماره خود را وارد کنید تا تیم ما از طریق واتساپ با شما ارتباط برقرار کنیم

سفارش پروژه

برای سفارش پروژه به ما میتوانید از طریق کادر مقابل شماره موبایل خود را وارد کنید تا تیم پشتیبانی ما با شما تماس بگیرد

سفارش پروژه

برای سفارش پروژه به ما میتوانید از طریق کادر مقابل شماره موبایل خود را وارد کنید تا تیم پشتیبانی ما با شما تماس بگیرد