اصطلاحات پایه ایی برنامه نویسی

 

نه تنها برنامه نویسی بلکه هر حرفه دیگری، اصطلاحات مربوط به خودش را دارد. اگر می‌خواهید در کار خود پیشرفت کنید باید دامنه لغات خود را در آن زمینه بالا ببرید. برنامه نویسی هم اصطلاحات خاص خودش را دارد. با ترناو همراه باشید تا با یک سری اصطلاحات برنامه نویسی که بسیار پرکاربرد هستند آشنا شوید.

IDE

IDE یا Integrated Development Environment (محیط توسعه یکپارچه) به محیطی گفته می‌شود که برنامه نویس برای توسعه پروژه خود از آن استفاده می‌کند. IDE امکانات کاملی را در اختیار برنامه نویس قرار می‌دهد تا کار توسعه پروژه هر چه آسان‌تر انجام شود. IDE یکی از اصطلاحت بسیار پایه در زمینه برنامه نویسی می‌باشد. اگر دنبال یادگیری برنامه نویسی باشید قطعا در همان ابتدای کار با این اصطلاح روبه رو خواهید شد. از جمله IDE های معروف می‌توان به IDE های شرکت JetBrains از قبیل  WebStorm , PhpStorm ,Android Studio ,Goland ,PyCharm و … اشاره کرد. همچنین IDE شرکت مایکروسافت ک Visual Studio نام دارد نیز بسیار مشهور می‌باشد.

Compile

وقتی شما با زبان‌های سطح بالا کدنویسی می‌کنید، در واقع یک سری کلمات انگلیسی را ‌می‌نویسید. این درحالی است که کامپیوتر فقط 0 و 1 را متوجه می‌شود. بنابراین نیاز است تا کلمات انگلیسی نوشته شده به 0 و 1 تبدیل شوند. به این عمل کامپایل و به ابزاری که کار کامپایل را انجام می‌دهد کامپایلر می‌گویند.

Source Code

Source Code به مجموعه دستورالعمل‌ها یا کدهایی گفته می‌شود که توسط برنامه نویس با یک زبان سطح بالا نوشته شده و یک نرم افزار را تشکیل داده است.

IntelliSense

IntelliSense یا اینتلی سنس یک ابزار است که در هر IDE با قدرت متفاوتی وجود دارد. این ابزار به برنامه نویس کمک می‌کند تا کد خود را بتواند به آسانی کامل کند. وقتی شما یک کلمه را می‌نویسید اینتلی سنس تمام کلمات مشابه را به شما پیشنهاد می‌دهد. همچنین دسته بندی‌هایی را اینتلی سنس انجام می‌دهد که بسیار مفید است.

اینتلی سنس
اینتلی سنس در ویژوال استدیو

Variable

Variable یا متغیر یکی از پرکاربردترین اصطلاحاتی است که در حوزه برنامه نویسی وجود دارد. متغیر یک قسمت از حافظه است که مقداری را نگهداری می‌کند. شما در هر لحظه به این مقدار دسترسی دارید و می‌توانید از آن استفاده کنید. برنامه نویسی بدون Variable ها بسیار سخت و حتی می‌توان گفت ناممکن خواهد بود.

Const

Const یا ثابت، مقادیری هستند که تغییر نمی‌کنند. مثلا فرض کنید عدد پی همیشه مقدار 3/14 را دارد و نیاز به تغییر ندارد. هرگونه تغییر در مقدار Const باعث خطای هنگام کامپایل خواهد شد. هر گونه تلاش برای تغییر ثابت‌ها باعث بروز خطا خواهد شد.

Bug

دشمن خونین شما :). Bug یا باگ به مشکلات یا خطاهایی گفته می‌شود که باعث بروز نتیجه غیر منتظره می‌شوند. یعنی انتظاری که شما از سیستم دارید برآورده نمی‌شود. اگر بخواهیم مثالی بزنیم مثلا فرض کنید یک ماشین حساب ساده نوشته‌اید. شما عدد 2 را با عدد 3 جمع می‌کنید و منتظر هستید که سیستم به شما عدد 5 را نشان دهد. ولی سیستم به طرز غیر مترقبه‌ایی عدد 6 را برمی‌گرداند. این یعنی محسبات شما مشکل دارد یا به اصطلاح برنامه شما باگ دارد.

باگ

Open Source

همانطور که در بالاتر گفتیم، یک نرم افزار حاصل یک سری کدهایی است که توسط یک برنامه نویس نوشته شده است. برنامه نویس می‌تواند پس از اتمام نرم افزار خود و یا بعد از کامل کردن بخشی از آن، کدی که نوشته است را در اختیار سایرین قرار دهد. به نرم افزاری که سورس کد آن در اختیار عموم قرار گرفته باشد متن باز یا Open Source می‌گویند. یک مرجع بسیار قوی برای پیدا کردن نرم افزار یا ابزارها و کتابخانه‌های Open Source گیت هاب می‌باشد.

Syntax

Syntax یا سینتکس در حوزه‌های متفاوتی کاربرد دارد. شکل املایی و گرامر کلی یک زبان را سینتکس می‌نامیم. در کل سینتکس به قواعد کلی نوشتاری یک زبان می‌گویند. وقتی شما یک زبان برنامه نویسی را انتخاب می‌کنید باید قواعد نوشتاری آن را رعایت کنید. مثلا یکی از قوانین نوشتاری در زبان جاوا، این است که شما باید در آخر هر خط یک علامت ; (سیمی کالن) بگذارید. اگر قوانین نوشتاری یک زبان را رعایت نکنید با خطا مواجه خواهید شد، در این صورت اصطلاحا می‌گویند شما با Syntax Error (خطای املایی) روبه‌ رو شده‌اید.

Develop

به روند تصور، طراحی، محسابات، تجزیه تحلیل، گسترش و کدنویسی Develop می‌گویند. یک برنامه نویس (Developer) هنگامی که می‌خواهد شروع به ساختن یک اپلیکیشن، وبسایت و … کند، ابتدا باید سیستم موردنظر را مشخص کند، سپس روند تجزیه و تحلیل را شروع کرده و بعد از مشخص شدن ساختارهای کلی وارد کدنویسی آن شود. به کل این فرآیند Develop یا گسترش نرم افزار می‌گویند.

ارتباط با ما
اینستاگرام
کانال تلگرام
واتساپ
ایمیل
ارتباط ما با شما

برای ارتباط تیم ما با شما میتوانید از طریق کادر های زیر نام و شماره خود را وارد کنید تا تیم ما از طریق واتساپ با شما ارتباط برقرار کنیم

سفارش پروژه

برای سفارش پروژه به ما میتوانید از طریق کادر مقابل شماره موبایل خود را وارد کنید تا تیم پشتیبانی ما با شما تماس بگیرد

سفارش پروژه

برای سفارش پروژه به ما میتوانید از طریق کادر مقابل شماره موبایل خود را وارد کنید تا تیم پشتیبانی ما با شما تماس بگیرد